۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

اعترافات هوشمندانه‌ی رمضان زاده
زینب بحرینی
در جلسه ی امروز بیدادگاه انقلاب مخملی، پس از حجاریان و امین زاده که هر یک به طرز ماهرانه ای اعترافات! کردند، در متن کیفر خواست هم مطلبی به نام اعترافات عبدالله رمضان زاده خوانده شد. از مدتها پیش رمضان زاده و تحلیل های واقع گرایانه اش را می پسندیدم. همیشه برایم یکی از دوست داشتنی ترین شخصیتهای سیاسی اصلاحطلب بوده و هست. همیشه در اردوهای شاخه جوانان مشارکت یکی از کسانی که برای آمدنش لحظه شماری میکردیم همین عزیزی بود که امروز با اعترافات هوشمندانه اش بار دیگر ستودمش.
در اعترافات منتسب به رمضان زاده آمده است:
"هرطور به مسئله انتخابات نگاه مي‌كنم به اين نتيجه مي‌رسم كه انتخابات در مسير قانوني و درست انجام شده و پذيرش آن براي همه تكليف قانوني است، نبايد درآن شبهه ايجاد كرد. "
جالب است که رمضان زاده حرفی از نتیجه ی انتخابات نزده و در مورد خود امر انتخابات اظهار نظر کرده است و پذیرش انتخابات را برای همه تکلیف قانونی دانسته است. امری که قبل از این هم همواره به آن اعتقاد داشته است.
نکته ی جالب دیگری که در این متن دیده می شود اعتراف به اشتباه در تحلیل است:
"حضور گسترده مردم در انتخابات اخير نشانه عملي اعتماد به نتيجه مشاركت سياسي در كشور پس از 30 سال است. ما بايد بخاطر تحليل غلط از مردم عذرخواهي كنيم، چون قبلاً به مردم گفتيم اگر مشاركت حداكثري شود، ما پيروزيم، ولي حالا كه مشاركت حداكثري شد ما پيروز نشديم، بنابر اين تحليل ما اشتباه بود و ازاين بابت بايد عذرخواهي كنم. "
در اینجا هم رمضان زاده با زیرکی، به خلاف انتظار بودن نتیجه ی انتخابات اشاره کرده است و تنها به دلیل اشتباه بودن تحلیل عذر خواهی کرده است. انگار دارد به راستی از همه ی کسانی که پیش از انتخابات برایشان سخنرانی کرده و این تحلیل را ارائه داده است، عذر خواهی می کند و به بهترین زبان می گوید که خوش باوریش به سلامت حداقلی انتخابات و صیانت مجریان انتخابات از رای مردم، باعث تحلیل غلط او از انتخابات شده است و اینک از این خوش باوری عذرخواهی می کند.
دقت اش و هوشمندی اش را می ستایم،اگرچه حتی اگر بدترین اعترافات را هم به او نسبت می دادند، از بلندمرتبگی اش در ذهنم ذره ای کاسته نمی شد،همچنان که هنوز ابطحی، سعید شریعتی، مسعود باستانی و همه ی کسانی که به ناکرده های خود و دیگران اعترافات! کرده اند، در نظر هیچ ایرانی ذره ای از عزتشان کاسته نشده است.
منبع: sedayesokout.blogfa.com

هیچ نظری موجود نیست: