۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

گزارشی از رایزنی‌های فشرده دولتی‌ها با مجلسی‌ها
جزئیات جدید از لابی‌های سخیف با نمایندگان

پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، اعظم ویسمه: لابی‌ها و رایزنی‌های گسترده نمایندگان دولت احمدی‌نژاد برای کسب رای اعتماد وزرای پیشنهادی به مجلس به قدری فشرده و سنگین شده که از حد متعارف خارج و به پیشنهادات «سخیف» به نمایندگان رسیده است..
ضیافت‌ها و مهمانی‌های شبانه احمدی‌نژاد برای نمایندگان از ابتدای ماه مبارک رمضان و به بهانه سفره‌های افطاری با هدف رایزنی برای کسب رای اعتماد برای وزرا برپا شد.
به گفته برخی از نمایندگان این مهمانی‌ها و جلسات چند و گاه تک نفره نمایندگان با شخص احمدی‌نژاد در روزهای اخیر که کار بررسی کابینه در پارلمان آغاز شده فشرده‌تر گردیده است.
رایزنی‌های گسترده حامیان و نمایندگان احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس نیز به صورت فشرده پیگیری می‌شود، به نحوی که برخی از نمایندگان نگران هستند این لابی‌های سنگین و فشرده بر روند طبيعي کسب رای اعتماد برای همه وزرا تاثير منفي بگذارد.
محمود احمدی‌نژاد بدون آنکه اشاره‌ای به حوادث پس از انتخابات داشته باشد در سخنرانی خود در نمازجمعه و پس از آن در صحن علنی مجلس و پيش از بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی، بارها اعلام کرد در شرایط فعلی مصلحت بر آن است که مجلس به او اعتماد کرده و به وزرای پیشنهادی او رای دهد.
اما علی مطهری نماینده تهران و چهره شاخص اصولگرایان اولین نماینده‌ای بود که روز گذشته در بیان دلایل مخالفت خود با کابینه به پیشنهادات سخیف برخی وزرا به نمایندگان اشاره و از این موضوع به شدت انتقاد کرد.
مطهری گفت:«برخی وزیران پیشنهادی برای کسب رای اعتماد دست به کارهای سخیفی از جمله کادو دادن و برگزاری مهمانی‌های غیر معمول و تحمیل لابی‌های زشت بر نمایندگان محترم زده‌اند.»
وی سپس گفت:«آقای نیکزاد وزیر پیشنهادی مسکن در آستانه رای اعتماد مجلس به فکر تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی و یا تجهیز مساجد روستاهای دارای دهداری با نظر مقاماتی از جمله نمایندگان مجلس افتاد. این عبور از پایه اخلاق، اینگونه وزیران پیشنهادی را متزلزل می‌کند. از نظر ما نمایندگان کسانی که اصرار بر وزارت دارند و می‌خواهند از هر راهی ولو نامشروع رای اعتماد مجلس را کسب کنند شایستگی این منصب را ندارند.»
از سوی دیگر احمد توکلی دیگر نماینده شاخص اصولگرایان نیز با انتقاد از مهمانی‌های افطار دولت و دعوت از نمایندگان گفت:« آیا مشكلی پیش می‌آمد كه رییس جمهور و وزرای پیشنهادی بخشی از وقتی را كه این روزها در افطاری‌ها یا جلسات مختلف برای جا انداختن تصمیم با نمایندگان صرف می‌كنند، پیش از تصمیم و یا پذیرش پیشنهاد با كمیسیون‌ها یا فراكسیون‌ها می‌گذراندند؟»
توکلی همچنین گفت:«افرادی كه بدون ارزیابی واكنش نمایندگان و دانستن حساسیت‌های آنان پیشنهاد وزارت را از رئیس جمهور می‌پذیرند، آشكار است كه چگونه تعامل خواهند كرد؛ یا بی‌اعتنایی یا سعی در تطمیع.»
این اظهارات نمایندگان در حالی مطرح شد که هیات رییسه مجلس در روزهای گذشته در اقدامی بدون سابقه با ارسال پیامک به نمایندگان از آنها خواست دراین جلسات افطاری و مهمانی‌های شبانه شرکت نکنند.
امروز در راهروهای پارلمان شنیده شد در جلسه افطاری که به میزبانی دولت در باشگاه وزارت کار(پارک‌وی) با دعوت از جمعی از نمایندگان و البته به منظور لابی برای کسب رای اعتماد برای وزرای کابینه دهم برگزار شده در پایان ضیافت کارتون‌هایی در ماشین نمایندگان قرار داده شده که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که در این کارتون‌ها لپ‌تاب قرار داشته که برخی نمایندگان به شدت پیگیر صحت و سقم این قضیه بودند.
البته، این جلسه با استقبال سرد نمایندگان مواجه شده و آنطور که شنیده شده بیش از بیست نماینده نیز در این مهمانی پارک‌وی شرکت نکردند.
با این حال لابی‌ها و رایزنی‌های حامیان احمدی‌نژاد در پارلمان به شکل نفس‌گیر ادامه دارد و رایزنی‌ها حتي به حد جلسات انفرادی برخی از نمایندگان با شخص احمدی‌نژاد کشیده شده است.
به گزارش پارلمان‌نیوز، در این میان شنیده شد اسفندیار رحیم مشایی ضمن تماس با برخی از نمایندگان فراکسیون خط امام(ره) و دعوت از آنها پیشنهاد جلسه با احمدی‌نژاد را مطرح کرده که این دعوت‌ها با پاسخ منفی این نمایندگان مواجه و به پس از رای اعتماد موكول شده است.
سابقه این گونه رایزنی‌ها توسط دولت به جلسه استیضاح علی کردان در ابتدای مجلس هشتم بر می‌گردد.
در آن زمان عوض حیدرپور نماینده شهرضا افشا کرد که معاون محمدرضا رحیمی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد برای آنکه امضای نمایندگان از طرح استیضاح کردان را پس بگیرد، پیشنهاد پرداخت چک‌ پول 5 میلیون تومان را مطرح کرده است. با افشای این موضوع برای اولین‌بار در تاریخ پارلمان بعد از نظام جمهوری اسلامی، نماینده دولت به دلیل پیشنهاد رشوه از مجلس اخراج شد.
جلسات لابی و رایزنی به خصوص در دوران معرفی وزرا در تمامی مجالس متعارف بوده است، اما اینکه رییس دولتی شخصا وارد مذاکره با فرد فرد نمایندگان شده و یا مهمانی و ضیافت‌های شبانه به بهانه افطاری بر پا شود تقریبا بی‌سابقه بوده است.
به نظر می‌رسد دولت دهم كه پرونده مفتوح حوادث پس از انتخابات که منجر به بازداشت چهره‌های سیاسی، حوادث بازداشتگاه کهریزک، کوی دانشگاه و کشته شدن تعدادی از شهروندان را پيش رو دارد، اکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با اخذ راي اعتماد براي وزرای پیشنهادی ، با چالش ديگري روبرو نشود. در این میان باید دید تا چه حد منافع ملی بر مصالح و خواسته‌های فردی ارجح است.

هیچ نظری موجود نیست: